Martijn: “Online marketing bood ons een schat aan mogelijkheden, dus wilden we écht weten waar we het over hebben.”

Martijn Verhoeven werkt als marketingspecialist bij Verhoeven International. Dit internationale bedrijf verkoopt en verhuurt grondverzetmachines, rijwerk, rubbertracks, uitrustingsstukken en onderdelen. Het bedrijf is de afgelopen jaren de marketingactiviteiten steeds meer naar online gaan verschuiven. Dat vroeg om een duidelijke strategie en meer kennis van onder meer Google Ads en Google Analytics. Daarvoor volgden Martijn en zijn collega’s diverse trainingen bij Edumia. Wat leveren de trainingen hem in zijn werk op?

Marketingfanaat met ambities

Verhoeven International begon 65 jaar geleden klein, maar is inmiddels – drie generaties verder – een grote internationale speler in de markt. Op dit moment vallen maar liefst 12 ondernemingen onder het familiebedrijf uit Maarheeze. 

Martijn is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor allerlei online activiteiten. Daaronder vallen met name de Google Ads-campagnes en het bijhouden van de resultaten daarvan en kansen daarvoor in Google Analytics. “Ik houd me het liefst bezig met alles rondom online vindbaarheid en wil blijven groeien en bijleren als marketeer.”

 

Het belang van online marketing

Elk van de 12 merken van Verhoeven International heeft een eigen merkstrategie. Martijn licht toe: “Het zijn in totaal 8 websites en 4 webshops. Die merken hebben allemaal een eigen propositie en een eigen online marketingmix.” Online marketing is voor elk van die merken cruciaal, zo merkt Martijn. Hij legt uit: “We verschuiven onze budgetten steeds meer naar online advertenties. Ook dit jaar zijn de budgetten voor online marketing verhoogd, terwijl de budgetten voor printmedia lang niet zo hard meegroeien.”

De marketingafdeling van Verhoeven International gelooft in pionieren. “We willen niet te lang wachten met ergens mee beginnen”, vertelt Martijn. “Met vallen en opstaan leer je voor een deel wat werkt. Maar we merkten dat Google Ads zo’n schat aan mogelijkheden biedt, dat we niet konden blijven aanmodderen. Het is belangrijk dat we weten waar we het over hebben. Dan kun je ook aan de manager en in rapportages laten zien waar je het marketingbudget aan uitgeeft en wat de resultaten zijn. Daarom wilde ik de training Google Ads volgen.”

 

Geen abracadabra

Aan de Google Ads-training ging bij Martijn nog een andere training vooraf: de training Google Analytics. Een goede eerste stap, zo vindt hij achteraf. “Onze marketingmanager en mijn zus Iris, die ook bij Verhoeven International werkt, hadden deze training al gevolgd. Google Analytics leren kennen leek me een goede manier om bij het begin te beginnen. Aan de slag gaan met tools als Google Ads start allemaal met het begrijpen van de cijfers. Anders kun je wel campagnes opzetten, maar snap je niet hoe je de resultaten interpreteert.”

Later hebben ook meerdere collega’s van Martijn de training Google Analytics gevolgd. Ook op zijn aanraden: “Ik denk dat Google Analytics voor iedereen prettig is om te snappen. Zo kunnen we allemaal dezelfde terminologie gebruiken. Het is dan geen abracadabra, ook niet voor mensen die niet dagelijks met deze tool werken.”

 

Marketinguitgaven kunnen verantwoorden

Na die training volgde Martijn al snel de Google Ads-training. Hij heeft veel uit de training kunnen halen. “Je krijgt de mogelijkheden met Google Ads te zien. Daardoor wil je meer weten, meer leren en de eindeloze mogelijkheden echt gaan gebruiken. De training was een opstapje om mijn enthousiasme te activeren en er daarna over te blijven doorleren. We gebruiken het dagelijks. Omdat Google Ads steeds verandert, volg ik nog af en toe een opfriscursus.”

“We waren al gestart met Google Analytics en Google Ads vóór de training. Maar de trainingen helpen om meer kennis op te doen en gebruik te maken van alle mogelijkheden. Het gaf me vooral duidelijk inzicht in waar we mee bezig zijn. Je trekt wel bepaalde conclusies. Maar door de trainingen kan ik die makkelijker bekrachtigen of ontkrachten en beter advies geven aan de directie. Ik kan van elke euro verantwoorden waarom ik die ergens aan heb uitgegeven en wat het heeft opgeleverd.”

 

Learning by doing

Wat Martijn het meest waardeert aan de trainingen van Edumia? “Het contact, de openheid, de kleine groepen en de kans om zelf een praktijkcasus in te brengen. Bij de training over Google Ads gaf je van tevoren jouw Google Ads-account door. In de training behandelden we dan ook onze concrete vraag en paste de trainer voorbeelden toe op ons account. Daardoor was de training een vorm van learning by doing. Wat bij een fictieve casus werkt, hoeft niet altijd ook voor jouw bedrijf te werken. Doordat we concreet onze casus bespraken, zie je direct het resultaat van bepaalde acties.”

Na de training heeft Martijn nog een paar keer advies gevraagd aan de trainer Dennis. Ook heeft Dennis diverse in-company-trainingen op maat gegeven aan het hele team. “Zo volgden we een training over een update van Google Ads. Het is fijn dat Edumia zich met de laatste ontwikkelingen bezighoudt. Dan kunnen we de updates bij ons in de praktijk toepassen zonder dat we zelf alle ontwikkelingen hoeven te volgen.”

 

Blijven ontwikkelen

Voorlopig zijn Martijn en zijn collega’s nog niet uitgeleerd. “Ik ben nu goed thuis in Google Analytics, Looker Studio en Google Ads. Maar we willen alle webshops ook gaan klaarmaken voor Google Shopping en daarin een training volgen. Online marketing blijft een cyclus waarin je steeds nog meer moet meten en testen. Als je niet meer helder hebt wat de mogelijkheden zijn of daar verder in wilt duiken, zijn de trainingen van Edumia een fijne manier om je kennis te vergroten.”

Martijn vervolgt: “Ik raad de trainingen van Edumia zeker aan. Ook na de trainingen kun je vragen stellen. Je hoeft bij Dennis en zijn collega’s niet een hele dag te wachten op antwoord, maar wordt vlot geholpen. En verandert er iets, dan veranderen de trainingen mee met die ontwikkelingen. Je hebt aan Edumia een goede sparringpartner waarvoor je bovendien niet de hoofdprijs betaalt.”

 

Benieuwd naar onze trainingen?

Bij Edumia verzorgen we al meer dan 10 jaar trainingen op het gebied van online marketing. Denk aan Google Analytics, Google Ads, SEO, SEA en social media. Wil jij net als Martijn meer leren over specifieke online-marketingtools of over het opzetten van een slimme marketingstrategie? Bekijk ons trainingsaanbod en ontdek welke training bij jou past.

Nieuwsgierig?

Heb je vragen of wil je met een van onze opleidingsadviseurs sparren over een passende opleiding of training? Neem dan direct contact met ons op.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe trainingen, tips en aanbiedingen

Meld je aan voor onze maandelijkse mailing