Sebastiaan: “We kunnen onze Google Ads-campagnes nu zelf draaien. En met succes!”

Sebastiaan van Lare werkt als marketingmanager bij HorecaRama: een groothandel in horeca-apparatuur en horecabenodigdheden. Toen HorecaRama in rap tempo groeide, ontstond ook de behoefte bij het bedrijf om de online marketing niet meer volledig uit te besteden. Sebastiaan volgde de training Google specialist om zijn kennis over Google Analytics, Google Ads en SEO uit te breiden. Inmiddels doet Sebastiaan het opzetten, monitoren en optimaliseren van de Google Ads-campagnes volledig zelf. Wat hebben de trainingen hem én HorecaRama opgeleverd?

Online marketing in-house doen

HorecaRama bestaat uit een webshop en een showroom in Rotterdam en bedient een grote doelgroep aan horecabedrijven. Het bedrijf trekt (naast mond-tot-mondreclame) veel klanten via online advertenties. De website is een belangrijk verkoopkanaal. Als marketingmanager houdt Sebastiaan zich bezig met alle uitingen op de website, met het optimaliseren van de website en met alle Google Ads-campagnes. 

Toen HorecaRama begon te groeien, was het tijd voor elke medewerker om zich te specialiseren. Sebastiaans keuze voor een specialisme was snel gemaakt. Online marketing trok hem wel! Hij vertelt: “Ik vond de online wereld interessant, maar had op dat moment nog niet de kennis in huis om zelf alle online marketing te kunnen doen. Eerder deed een online marketingbureau onze advertentiecampagnes, maar we wilden dit in-house oppakken. Dan kun je sneller schakelen en het scheelt natuurlijk dat we onze eigen producten zo goed kennen. Om dat alles zelf op te pakken, moest ik alleen wel mijn kennis over Google Ads en Google Analytics vergroten.”

 

Training Google Specialist

Om die kennis op te doen, volgde Sebastiaan de training Google Specialist bij Edumia. Die training bestaat uit drie onderdelen: de training Google Analytics, de training Google Ads en een SEO-training. Sebastiaan vertelt: “Het was een intensief traject van 8 dagen die ik zelf had verdeeld over drie weken [verdelen over meerdere maanden kan ook, red.]. Heel leerzaam! De manier waarop de trainingen gegeven werden, was fijn. Je droeg van tevoren een eigen case aan. Ik stuurde onze website, Analytics en Google Ads-account door. Dan konden we specifiek voorbeelden van ons bedrijf behandelen in de training, wat het heel concreet maakte.”

Sebastiaan was na de trainingsdagen veel kennis rijker. “Ik ben door de training veel beter geworden in Google Analytics en Google Ads. Door in een paar dagen volledig door de programma’s heen te lopen, leg je een goede basis. Na de training ging ik naar huis met heel veel tips en verbeterpunten, aangezien we allemaal een eigen case konden bespreken. Daar kon ik concreet mee aan de slag gaan.”

 

De theorie in de praktijk toepassen

Sebastiaan houdt van aanpakken en ging direct aan de slag met wat hij had geleerd. Dat werpt zijn vruchten af! Hij vertelt: “Sinds ik de juiste kennis heb om Google Ads in te zetten, hebben we veel meer controle, kunnen we sneller schakelen en zijn we niet meer afhankelijk van een andere partij.” 

Wat het gebruik van Google Ads en Google Analytics HorecaRama tot nu toe heeft opgeleverd? Sebastiaan vertelt: “Door allerlei factoren zijn we de afgelopen tijd enorm gegroeid op allerlei vlakken: in omzet, in personeel en in websitebezoekers. Het gebruik van Google Ads heeft zeker aan die groei bijgedragen.”

 

Ondersteuning na de training

Na de training liep Sebastiaan nog wel tegen wat vragen aan. Het is dan fijn als iemand meekijkt, zo ontdekte hij al snel. Hij vertelt: “Ik heb nog steeds maandelijks contact met Arne, die destijds de training gaf, voor advies. Samen nemen we de laatste ontwikkelingen door, zodat we daar vanuit HorecaRama op kunnen inspelen. Mede door die begeleiding kunnen we Google Ads-campagnes nu volledig zelf opzetten. We zijn heel tevreden over de resultaten die het ons oplevert.”

 

Conversie optimalisatie

Verder heeft Sebastiaan laatst de training conversie optimalisatie gevolgd. “Via de mailing van Edumia zag ik die training voorbijkomen en Dennis had hem ook al eens aangeraden. Ik dacht ‘Met de concrete tips die de training oplevert om je website te verbeteren heb je de kosten snel terugverdiend’ en meldde me aan. Ik ging naar huis met allerlei concrete verbetertips om onze website aan te passen voor een betere conversie.

Na de training is Sebastiaan direct met de tips aan de slag gegaan. “Binnenkort gaat het nieuwe design van onze website live. Daarin hebben we veel tips meegenomen. Zo laten we meer beelden van mensen op de website zien om de site menselijker te maken. Daarnaast hebben we de check-out-pagina duidelijker gemaakt en zoveel mogelijk afleidende elementen weggehaald. Daarmee maken we het zo makkelijk mogelijk om te bestellen.”

 

Aan de slag gaan met cases

Waarom Sebastiaan specifiek voor een training van Edumia koos? “Ik zag de goede reviews en vond het fijn dat Edumia met de training Google specialist het totaalpakket biedt. Ook spreekt het me aan dat Edumia specifiek gericht is op online marketing. Verder is het fijn om steeds aan de slag te gaan met een eigen case en naar de cases van andere deelnemers te kijken. Daar leer je veel van.”

Al met al is Sebastiaan positief over wat de trainingen hem hebben opgeleverd. “Je leert veel theorie, maar het wordt ook al snel praktisch. Doordat je voorbeelden van je eigen site behandelt, wordt zichtbaar hoe dit voor jou werkt. Daarnaast vond ik het fijn dat de trainers veel praktijkervaring hebben. Daardoor weten ze waar ze het over hebben.”

 

Benieuwd naar onze trainingen?

Bij Edumia verzorgen we al meer dan 10 jaar trainingen op het gebied van online marketing. Denk aan Google Analytics, Google Ads, SEO, SEA en social media. Wil jij net als Sebastiaan leren hoe je de online marketing voor jouw bedrijf slim kan opzetten? Bekijk ons trainingsaanbod en ontdek welke training passend is voor jou. 

Nieuwsgierig?

Heb je vragen of wil je met een van onze opleidingsadviseurs sparren over een passende opleiding of training? Neem dan direct contact met ons op.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe trainingen, tips en aanbiedingen

Meld je aan voor onze maandelijkse mailing